Noorwegen en Zweden Reisverslag
Wereldbol Kaart Noorwegen/Zweden
Wereldbol Fotoalbum Noorwegen/Zweden
Wereldbol Links

Zondag 27 augustus. Hengelo - Rødby.

Nadat we de gisteren de camper hebben opgehaald en hebben ingepakt en volgetankt staan we vandaag vroeg op omdat we om 8 uur willen gaan rijden. We halen eerste Karin en Ronnie op en rijden dan richting de Duitse Grens. Hier ontdekken we gelijk de eerste voordelen van de camper. Terwijl diegene die niet rijden, rustig achterin kunnen gaan zitten lezen, koffie zetten, een dutje doen kunnen we toch lekker opschieten omdat we alle vier kunnen en willen rijden. In de praktijk komt het er toch meestal op neer dat Ronnie en ik rijden en de dames zitten te lezen. We rijden via Nordhorn, Bremen en Hamburg naar Puttgarden waar we de veerboot nemen naar het Deense Rødby. We slapen wat op de boot en de volgende morgen zoeken we nog even een parkeerplaats op om wat te eten en te drinken.

Maandag 28 augustus. Rødby - Dalaborg.

Naar boven

Vanaf hier gaan we verder over de E55 via Kopenhagen naar Helsingør. Hier hebben we de Dalaborgtweede oversteek; nu naar Helsingborg in Zweden. Tot op dit moment hebben we steeds in de regen gereden maar gaande weg de boottocht breekt de hemel open (nee, het was nog lang geen kerst) en komt er een waterig zonnetje door. Als we via Halmstad richting Göteborg rijden valt er zo nu en dan nog een bui maar is het meestal de zon die de klok slaat. We laten Göteborg links liggen en rijden verder via de A45 naar het noorden. Ter hoogte van het plaatsje Bolstads slaan we rechts af. In de loop van de middag komen we aan in het plaatsje Bolstads waar we het plaatselijke (scheve) kerkje bezichtigen en nemen ons voor het vanaf nu rustig aan te gaan doen. We rijden nog een paar kilometer verder en vinden een prachtig plekje aan het Vänernmeer, midden in de bossen in de buurt van Dalaborg. Hier blijkt het voordeel van de camper weer, want in Noorwegen en Zweden kun je overal, mits je toestemming hebt van de grondeigenaar, vrij kamperen. We zetten de camper hier neer en maken een wandeling van een uur door de prachtige omgeving. Groene bossen, blauwe meren, paarse heidevelden en dit alles met een heerlijk zonnetje. We overnachten deze nacht hier in het bos, wat in het begin wel wennen is. Intense stilte die alleen wordt "verstoort" door het klotsen van het water en het ruizen van het riet.

Dinsdag 29 augustus. Dalaborg - Tosseberg-Klättern.

Nadat we de volgende morgen heerlijk buiten in het zonnetje hebben ontbeten rijden we in een rustig tempo langs het meer naar Mellerud om dan weer de A45 op te draaien richting Sunne. Onderweg genieten we van de natuur en de stilte op de weg. We rijden soms een half uur voor we weer een auto tegenkomen en naar mate we nog noordelijker rijden wordt het nog rustiger op de weg, een verademing. Normaal koken we ons eigen potje in of voor de camper maar vandaag laten we ons eens bedienen en bezoeken we de pizzaria van Sunne. Na het eten rijden we nog een stukje door en parkeren de auto bij een schitterende uitzichtpunt bij Tosseberg-Klättern. Hier overnachten we ook.

Woensdag 30 augustus. Tosseberg-Klättern - Gåsvarv.

Naar boven

Ook vanmorgen is het weer prachtig weer als we opstaan; een strak blauwe lucht en een schitterend uitzicht, vanaf onze stoeltjes voor de camper, over het meer. We besluiten om vandaag wat kilometers te maken en onderweg ergens proviand in te slaan want de voorraden die we vanuit Nederland hebben meegenomen slinken al aardig. We vervolgen de A45 weer tot aan Malung waar we links af slaan de A 297 op richting Fulunäs. We stoppen bij Gåsvarv op een parkeerplaats aan de rivier. Hier proberen we als echt "survivers", met onze meegenomen hengels, voor het avondeten te zorgen. Gelukkig dat we vandaag proviand hebben ingeslagen anders was het hongerlijden geworden want vissen hebben deze "stoere kerels" niet gezien. We slapen weer heerlijk onder het geruis van het stromende water nadat we tot laat in de avond rond het kampvuur hebben zitten lezen en de tijd hebben gedood met een potje kaarten.

Donderdag 31 augustus. Gåsvarv - Häggsundet.

We kunnen de vorige dag gekochte broodjes ook nu weer voor de camper opeten want het weer is ons nog steeds goed gezind. Alle verhalen ten spijt valt het ons op dat we tot op heden nog geen last van muggen en andere ongedierte hebben gehad, de meegenomen muggenolie is Meer bij Fulufjallet de travelkit nog niet uit geweest. We vervolgen onze weg over de A297 naar Särna waar we tanken en rijden dan verder de A70 op. We komen onderweg een prachtige houten kerk tegen. Hiervan komen we er, in de loop van de vakantie, nog meer tegen. Ongeveer 10 kilometer na Särna slaan we rechts af richting het natuurpark Fulufjället om de daar aanwezige Njupskärs watervallen te bekijken. Het wordt een heerlijke wandeling door een bosrijk gebied met prachtige vergezichten en schitterend gelegen meertjes en vennetjes. De ene keer loop je over een prachtig aangelegd wandelpad en even later moet je een beekje doorwadden of een moerassig stuk bos doorkruizen. Na een wandeling van z'n 45 minuten komen we bij de ongeveer 60 meter hoge waterval aan. Door de waterval is de omgeving heel vochtig en de daarbij behorende plantengroei even uitbundig als uniek. Na een tijdje lopen we weer terug naar de auto om hier bij een kop koffie danwel thee weer wat op te drogen. Als we weer gaan rijden verlaten we bij Mörkret de verharde weg en rijden zo ruim een dag door de ongerepte natuur van Zweden richting het noorden. We overnachten in de middle of nowhere op de parkeerplaats Häggsundet aan de rivier.We genieten tot laat in de nacht rond het kampvuur na van de stilte en rust om ons heen en van de prachtige dag die achter ons ligt.

Vrijdag 01 september. Häggsundet - Røros.

Naar boven

We rijden in een rustig tempo over de goed berijdbare zand/kiezelweg naar het noorden en kruisen de A70 bij Idre. We steken over en vervolgen onze weg via Foskros en Fjätvallen tot aan de A311 en pakken deze dan naar Brändåsen. Onderweg komen we een keer een eland met jong tegen (onze eerste) en meerdere kuddes met rendieren. Deze lopen los en je moet soms verdomt goed uitkijken want ze blijven rustig midden op de weg staan kijken wat die gekke Hollanders daar in het noorden komen doen. De natuur is hier van een ontzagwekkende schoonheid. De ene keer kijkje uit over weidse meren en graslanden waarbij je je op de steppes van Afrika waant en een aantal kilometers verder waan je je in de uitgestrekte bossen van Canada, dan weer zijn er uitgestrekte heidevelden met een overvloed aan heerlijke grote zoete bosbessen. Beslist een van de mooiste ritten van de vakantie. Na Funäsdalen rijden we verder om laat in de middag de Noorse grens over te steken. We rijden verder tot het dorp Røros waar we besluiten om een camping te nemen zodat we ons eens een keer fatsoenlijk kunnen douchen. Daarnaast kunnen we hier onze watertank bijvullen want die begint aardig leeg te raken. We lopen het schitterende oude mijnwerkersdorpje Røros in om ons te verbazen over de schitterende staat waarin de voornamelijk houten huizen zich bevinden. Een aantal van deze huizen zijn al vele tientallen jaren oud. In veel van de wat oudere huizen wordt de dakisolatie verzorgt door een op het dak aangelegd grasveldje. Er is tevens een klein museum waar je de historie van het dorp kunt bekijken. Aan het eind van de dag springen we onder een hete douche. Dit is toch wel wat anders dan je 's morgens te wassen in de (koude) rivier die langs je camper loopt, maar ja dat heeft natuurlijk ook wel wat. Ook zien we weer eens een gewoon toilet zonder dat we op de in de camper aanwezige chemische toilet moeten kruipen of, zoals meestal, in het donker buiten in de vrije natuur rond lopen te scharrelen op zoek naar een geschikt plekje. We koken zelf en liggen vroeg in bed want we willen morgen weer bijtijds op pad.

Zaterdag 02 september. Røros - Breivik.

Zoals gezegd staan we op tijd op en rijden om ongeveer acht uur weg want we hebben vandaag een flinke rit voor de boeg. We willen vandaag door rijden tot de Noorse kust. We rijden eerst over de Fjord met kerkjesA30 richting Tune. Hier slaan we rechtsaf en rijden de A3 af tot aan Ulsberg waar we via de E06 richting Oppdal gaan. We rijden, door de bergen, langs meren en rivieren en zien dan ook bijna bij elke bocht wel een mooi uitzichtpunt of een van de vele watervallen. We komen onderweg verschillende prachtige houten kerken tegen. Deze zogenaamde "Stavkirke" zijn geheel van hout en soms prachtig bewerkt. De kerk van Oppdal is zeker het bezichtigen waard. Ook zien we prachtig bewerkte houten huizen die vaak geheel of gedeeltelijk in een opvallende kleur zijn geschilderd. Vanaf Oppdal, waar we boodschappen hebben gedaan, rijden we verder naar de kust. We komen aan bij het Sunndalfjord. Hier betrekt het voor het eerst in de vakantie wat en valt er hier en daar wat regen. Dit levert soms prachtige beelden op wanneer de zon en regen, tegen de achtergrond van het imposante fjord, een samenspel van licht en donker beginnen en de regenboog deze lichtshow als een volleerd regisseur afsluit. Ja, over het weer hoeven we niet te klagen. We rijden de schitterende weg af langs het Sunndalfjord en via het Eresfjord richting Breivik aan het Langfjord. Hier zetten we de camper met de zijkant naar het fjord en pakken onze stoeltjes om onder het koken van ons potje voor vandaag, van het magnifieke uitzicht te kunnen genieten. We zitten tot laat in de avond, ondanks dat het hier toch een stuk kouder en vochtiger is dan in Zweden, nog te genieten van de weidsheid en van de "dansende" lichtjes aan de overkant van het fjord.

Zondag 03 september. Breivik - Hjelle.

Naar boven

We hebben vandaag een route uitgestippeld langs diverse fjorden. Als eerste hebben we het Romsdalsfjord een tijdlang aan onze rechterzijde gehad tot aan Åndalsnes. Hier buigen we van de kustweg af richting het binnenland om de wereldberoemde (en terecht) "Trollenweg" te berijden. Deze weg die niet geschikt is voor auto's met caravan of aanhanger en voor vrachtwagens (waarvan wij er toch een tegen kwamen, die ons vastzette in een bocht met een De ontelbare bochten in de Trollenweg hellingspercentage van rond te 12 % waardoor wij dus niet meer voor of achteruit konden) is bekend om z'n "1001" bochten en zijn vele vergezichten. Na deze voor ons Nederlanders schitterende belevenis rijden we verder naar Valldal waar we de veerpont over het Norddalsfjord nemen naar Eidsdal. Vanaf hier rijden we richting Geiranger waar we op een gegeven moment een prachtig overzicht, vanaf zeker 700 meter hoogte, hebben over het Geirangerfjord en het eraan gelegen plaatsje waaraan het fjord zijn naam te danken heeft. We besluiten verder door het binnenland te rijden over hoogvlaktes tussen Dalsnibba en Hjelle. Op deze prachtig hoogvlakte met afwisselend bergmeren, groene grasvlaktes en besneeuwde hellingen keert het geluk ons de rug toe. In een onoverzichtelijke bocht boort een VW golf, zich met een aanzienlijke vaart, in de zijkant van onze camper. Hij raakt de deur en wat erger is de voorraad gasflessen. Hiervan knappen de koppen af en hierdoor ontsnapt er met een felle sis het gas. We rennen de auto uit en gaan eerst kijken bij de golf. Deze is total loss (het blok ligt 10 meter achter de auto) maar het bejaarde echtpaar wat er in zit komt met de schrik vrij. Nadat al het gas is ontsnapt kunnen we bij onze camper de schade op gaan nemen. Linkerdeur ontzet, linker voorwiel staat scheef en is lek en een gat van 1 mtr² net achter de deur ter hoogte van de voorraadplek van de gasflessen. Het dichtstbijzijnde dorp is 30 kilometer verderop maar gelukkig komt er een automobilist voorbij die een autotelefoon heeft (voor ons een noviteit maar in Noorwegen en Zweden in die tijd al heel gewoon). Hij belt voor ons de Noorse variant van de Wegenwacht. Deze arriveert een uurtje later en inspecteert onze auto. Behalve de uiterlijke schade blijkt alleen de stuurstang te zijn verbogen. Volgens deze man kunnen we hiermee zonder problemen de eerst volgende garage bereiken. Nadat wij de lekke band hebben gewisseld en de Golf op de aanhanger van de wegenwacht is getakeld rijden we in een slakkengangetje achter de wegenwachter aan naar Hjelle. Hier boeken we een camping en gaan gelijk bij de plaatselijke garage langs. Deze bekijkt de schade en komt ook tot de conclusie dat alleen de de stuurstang flink is verbogen, deze moet hij uit Nederland laten komen zodat onze camper pas morgen kan worden gerepareerd. We rijden terug naar de camping om daar in alle rust van de schrik te bekomen.

Maandag 04 september. Dagje in Hjelle.

We staan op tijd op om de camper, nog voor het ontbijt, naar de garage te kunnen brengen. We slenteren de rest van de dag maar een beetje in Hjelle rond tot de auto klaar is. We doen nog wat boodschappen voor we om 17.00 uur de camper weer kunnen ophalen. Al met al valt het nog mee; geen gewonden, maar 1 dag oponthoud en een vakantie die we niet hoeven af te breken. We rijden nog een stukje in de omgeving rond en alles blijkt weer goed te functioneren. Behalve natuurlijk de linker deur want die wil niet meer open en verder is de (reserve) gasfles die niet meer aan te koppelen. We zoeken een mooie plek aan het fjord op om te overnachten.

Dinsdag 05 september. Hjelle - Olden.

Naar boven

Het wordt vandaag maar een kort ritje. We rijden vanaf Hjelle tot aan Stryn over de A15. Bij Stryn slaan we links af richting Olden omdat we vandaag naar het "Nasjonalpark Jostedalsbreen" willen om daar naar de gletsjer te wandelen. We volgen de bordjes Jostedalsbreen en vlak na Gletsjer bij Jostedalbreen Olden slaan we links af richting de aangegeven camping. Deze is geheel verlaten maar het hek is open dus we rijden het terrein maar op en parkeren de camper vlak aan het meer. Uit het niets komt binnen 10 minuten een oud mannetje naar ons toe, hij schrijft ons in op de camping waarna we de sleutel van de douches en toiletten krijgen. We spreken af dat we die de volgende dag in de deur laten zitten. Ja, zo kan het natuurlijk ook. Na een kop thee en wat te eten doen we warme kleren aan omdat het vandaag, in tegenstelling tot de rest van de vakantie, bewolkt is. Omdat het er vrij dreigend uit ziet nemen we ook maar de regenkleding mee. De daarop volgende uren maken we een schitterende wandeling richting de voet van de gletsjer. We komen steenkoude, heldere, donderende gletsjerbeekjes tegen, magnifieke vergezichten en uiteindelijk de als een licht blauw lint van de bergen glijdende gletsjer zelf. We lopen nog een stukje langs de glanzende ijsmassa omhoog en kunnen op een gegeven moment over de gletsjer heen het dal beneden zien liggen, indrukwekkend. Dan wordt het weer tijd om terug te gaan. Onderweg krijgen we nog een bui(tje) op ons kop en meteen zie je de bergbeekjes aanzwellen tot volwassen beken die het water met een donderend geraas de vrije aftocht richting het dal laten. Beneden aangekomen gaan we moe maar voldaan voor onze camper zitten te genieten van van het uitzicht over het meer waar we, in de verte, nog net de gletsjer kunnen zien. We koken ons potje en gaan dan bijtijds naar binnen omdat het vanavond te koud en te vochtig is om nog langer voor de camper te blijven zitten.

Woensdag 06 september. Olden - Ådland.

We pakken op tijd de spullen bij elkaar want we hebben heel wat kilometers voor de boeg vandaag. We De Staafkerk van Vik rijden eerst over de A13 richting het zuiden om, bij Balestrand, de veerpont over het Sognefjord te pakken naar Vangsnes. Vanaf Vangsnes gaan we verder naar Vik alwaar we de mooiste "Stavkirke" van onze reis, en misschien wel van heel Noorwegen, bezoeken. Deze geheel houten kerk, die rijk is versiert met schitterend houtsnijwerk waarbij de draak het meest favoriete onderwerp is, staat in eens uit het niets opdoemend langs de kant van de weg op een heuvel. Na deze stop vervolgen we de A13 verder tot aan Voss, hier gaan we rechtsaf richting Bergen. We rijden nu over de E16 tot vlak voor Bergen. Hier gaan we van de grote weg af gaan richting Ådland om daar, wederom aan een fjord, de nacht door te brengen zodat we morgenvroeg op tijd door kunnen rijden naar Bergen.

Donderdag 07 september. Ådland - Bergen - Granvin.

Naar boven

Om 8.00 uur 's morgens staan we al in Bergen een parkeerplaats voor de camper te zoeken. Nadat we deze veilig te hebben gestald in een ondergrondse parkeergarage lopen we Bergen in. Het grootste gedeelte van Bergen is tegen de omliggende heuvels aangebouwd en je hebt dan ook vanaf het boven de stad gelegen Fløyfjell een schitterend overzicht over de stad en zijn haven. Als je in Bergen bent is deze haven een must om te bezoeken; een kleurig lint van oude houten huizen die aan de kade gebouwd zijn en allemaal in een opvallende kleur zijn geschilderd. Achter deze huizen vindt je vaak steegjes met winkeltjes waar maar weinig toeristen komen. We lopen de verder dag door Bergen, eten wat in het centrum en rijden aan het eind van de middag de stad weer uit opzoek naar een plaats om te overnachten. We rijden de A7 op en parkeren de auto langs de kant van de weg op een parkeerplaats langs een riviertje. Hier kunnen we wat afval kwijt en het weinige verkeer wat langs komt heeft ons geen minuut uit de slaap gehouden.

Vrijdag 08 september. Granvin - Edland.

Rond 9.00 uur wordt de contactsleutel weer omgedraaid en vervolgen we onze weg over de A7. Bij Granvin aangekomen besluiten we niet door de "Vallavik tunnelen" te rijden maar er omheen via Ulvik. In Bruravik nemen we de pont naar Eidfjord en vervolgen hier de A7 om dan Heerlijk kanoën de A13 richting Odda op te rijden. Bij Jøsendal slaan we linksaf de E134 op richting Røldal en dan verder tot Edland waar we de camper maar weer eens voor een nacht op een camping parkeren. Maar voor we zover waren hebben we een prachtige tocht gereden waarin we de meest uiteenlopende landschappen tegengekomen zijn. Uitgestrekte heidevelden, savanneachtige gebieden, bergen, landbouwgebieden en de Noorse variant van de Betuwe met boomgaarden vol met appels en peren. Overal zie je dan ook tafels en kramen langs de kant van de weg met daarop de waren die ter verkoop worden aangeboden. Belangstelling? Stop bij een van de kramen weeg de hoeveelheid die je hebben wilt af en laat het geld in de bijstaande pot achter. Hier kan (kon?) dat nog, in Nederland zou je je geld, fruit en waarschijnlijk ook de kraam kwijt zijn. We komen langs verschillende prachtige uitkijkpunten en kunnen onderweg de verleiding niet weerstaan om een kajak te huren en een tocht te maken over een van de vele meren. Hier worden we en passant ook weer eens geconfronteerd met de gevolgen van de zure regen. Deze glasheldere meren bevatten geen enkele vorm van leven meer, bizar hoor!! Ondanks dat hebben we een prachtige tocht, over het water, van bijna twee uur gemaakt. In Edland aangekomen maken we nog een wandeling door het nabij gelegen Haukeligrend en doen weer een poging om ons avondeten te verrijken met zelf gevangen vis. Een poging die wederom jammerlijk mislukt.

Zaterdag 09 september. Edland - Sveindal.

Naar boven

We rijden vandaag, in een rustig tempo, verder over de A9 tot aan Nomeland. Hier gaan we rechtsaf om binnendoor naar Egersund te rijden. Wederom rijden we door een prachtig landschap maar we kunnen er geen genoeg van krijgen. We zien hier ook vaak oude, typisch Noorse, houten boerderij met bijbehorende schuren. Deze kunstig gebouwde en rijk versierde gitzwart geteerde gebouwen, met gras als dakbedekking, zie je hier nog regelmatig in het het landschap opduiken. We zetten de camper aan het eind van de dag op een mooi grasveld aan een kalm stromend riviertje in Sveindal. Het weer zit ons de afgelopen dagen weer mee en de temperatuur loopt regelmatig op naar de 18 à 20º Celsius. Dit weer zullen we de verdere vakantie houden tot we de Nederlands-Duitse grens oversteken.

Zondag en Maandag 10 en 11 september. Sveindal - Egersund - Larvik.

Vandaag rijden we door naar Egersund en wandelen op ons dooie akkertje een tijdje door dit Overtocht naar Denemarken gezellige stadje. Echt bijzonder is het niet maar door het goede weer kunnen we het er prima uithouden. We zitten geregeld buiten op het terras te genieten van een hapje en een drankje. Aan het eind van de dag zoeken we de camper weer op en rijden de E42 op richting Larvik waar we 12 september de boot hebben besproken richting Denemarken. We overnachten onderweg ergens langs de kant van de weg en komende aan het eind van de volgende dag aan in Larvik. We bevestigen eerste de overtocht en zoeken dan een plaatsje voor de nacht op.

Dinsdag 12 september. Frederikshavn - Legoland.

Naar boven

Als we de volgende dag in de haven aankomen krijgen we eerst te horen dat er waarschijnlijk geen plaats genoeg is voor onze camper. Gelukkig valt het mee en blijft er nog een hoekje voor ons over en kunnen we als laatste de boot op. We hebben een prachtige boot van de Larvik Line die ons van Larvik naar Frederikshavn in noord Denemarken brengt. We hebben hutten gereserveerd zodat we even lekker kunnen douchen en slapen in een comfortabel bed.

Woensdag 13 september. Dagje Legoland.

Wanneer we, vroeg in de morgen, in Frederikshavn aankomen moeten we nog een hele tijd wachten voor we, ook nu weer, als laatste van de boot af kunnen. We hebben nog twee dagen vakantie te goed. Vandaag rijden we door tot Legoland dat we met een bezoek willen vereren. Het is leuk om te zien wat ze hier allemaal van de plastic steentjes kunnen maken. We zetten de camper op een parkeerplaats net buiten het terrein en komen hier ook niet meer af tot dat we morgenvroeg vertrekken voor de laatste tocht naar Nederland.

Donderdag 14 september. Legoland - Hengelo.

Naar boven

We vertrekken vroeg voor de laatste kilometers naar huis. Nog steeds is het weer schitterend en pas als we de Duitse grens naderen begint het te betrekken maar het blijft wel droog. 's middags om 15.30 uur rijden we Hengelo binnen. We zijn, sinds ons vertrek op 27 augustus, 20 dagen en 5352 kilometer en een schitterende vakantie verder. Noorwegen en Zweden hebben in alle opzichten voldaan aan de verwachtingen die ze bij ons hebben gewekt; rust, prachtige natuur (en dit is nog magertjes uitgedrukt), cultuur en stugge maar vriendelijke mensen. Vooral de, voor Nederlandse begrippen, rust en onmetelijke natuur zullen ons het meeste bij blijven. Als we de camper hebben ingeleverd en naar huis rijden kunnen we maar moeilijk wennen aan ons dichtbevolkte landje. Ook het altijd aanwezige lawaai is iets dat enige gewenning vraagt maar zoals altijd zit je binnen de kortste keren weer in de vaste rituelen van voor de vakantie. Maar als we weer eens behoefte hebben aan rust en natuurschoon weten we nu waar we die overvloedig kunnen vinden.

Wil je op de hoogte worden gebracht wanneer ik een nieuw reisverslag publiceer klik dan hier.