Cambodja Reisverslag
Wereldbol Fotoalbum Vietnam
Wereldbol Fotoalbum Cambodja
Wereldbol Links

Donderdag 05 Augustus. Chau Doc - boot naar Phnom Penh.

Eenmaal aan wal aan de Cambodjaanse kant van de grens worden de paspoorten weer ingeleverd voor een visum (a $ 20.00) en de nodige stempels. Ook hier is het al gauw weer een half uur later als we, voorzien van alle formaliteiten, verder kunnen varen. Nu zet onze kapitein er flink de sokken in en varen we in een ruk door naar Phnom Penh waar we om 14:45 uur aankomen. Na te zijn uit gestapt wordt de bagage in een bus geladen en gaan we op weg naar het hotel. Er volgt een busrit van welgeteld 2 straten (nog geen 3 minuten). Een lachertje, want dat hadden weHet National Museum in Phnom Penh gemakkelijk kunnen lopen en dat had ons misschien ook nog 15 minuten op onthoud gescheeld. We krijgen in het Dara Reang Sey Hotel een welkomstdrankje en de sleutel van een redelijke kamer met een povere douche. Toch springen we er even onder en zijn dan om 14:45 uur weer paraat om met z’n zessen naar het National Museum te lopen. Het is een paar honderd meter lopen dus we zijn er zo. Het museum (entree $ 4.00) is niet groot maar zeker een bezoek waard. Prachtige beelden en reliëfs uit de Khmer tijd een periode van de 6e eeuw tot en met de 19e eeuw na Chr. Erg fraai. Daarna lopen we terug naar het hotel waarbij we onderweg nog even over de plaatselijke markt slenteren en eindigen op het terras van een café. Het lijkt een heel normaal cafeetje maar op een gegeven moment kwamen er toch wel heel veel, en vaak, (jonge) meisjes met (veel) te korte rokjes en naaldhakken in en uit lopen. We blijven onverstoorbaar onze drankje(s) opdrinken want het is Happy Hour iets dat daar misschien voor sommige (mannen) een hele andere betekenis heeft. Om 19:00 uur zijn we terug bij het hotel en om 19:30 uur zijn we daar ook al weer weg. We lopen naar restaurant Friends. Net zo soort restaurant dat we in Vietnam ook al hebben bezocht: een opvangproject voor wezen, straatkinderen en andere minder bedeelde jeugd die er een opleiding en begeleiding krijgen. Een prima initiatief en ook nog eens prima eten. We hebben onze buikjes vol als we teruglopen naar het hotel. Ondanks dat we vandaag eigenlijk niet eens zo heel veel hebben gedaan heeft iedereen de knollen behoorlijk op dus wordt om 22:15 uur de kamer al opgezocht. Na de gebruikelijke bezigheden sluiten we de dag af met een laatste druk op het lichtknopje.

Vrijdag 06 Augustus. Vrije dag Phnom Penh.

Naar boven

Het is 6:15 uur als de wekker afloopt omdat we om 7:30 uur vertrekken voor een excursie naar de Tuol Sleng gevangenis en de Killing Fields. Zoals gezegd vertrekken we eerst naar de voormalige school die in de Pol Pot tijd is omgebouwd tot gevangenis annex martelcentrum. Hier werden duizenden, zogenaamde tegenstanders van het Pol Pot regime, eerst gemarteld en uiteindelijk bijna allemaal vermoord. We lopen door de gebouwen waar een tentoonstelling met de (martel)werktuigen en foto’s van de slachtoffers daarvan wordt gehouden. De cellen, de werktuigen en de honderden foto’s van de slachtoffers maken op ons veel indruk. Om 11:00 uur zien we een film waar ik halverwege weg loop, verloren tijd. Een slechte “love story“ uit de Pol Pot tijd die (uiteraard) slecht afloopt. We stappen hierna op de bus die ons naar het 15 kilometer buiten Phnom Penh gelegen complex van de Killing Fields brengt. Op deze voormalige exercitieplaats zijn 147 massagraven gevonden waar duizenden slachtoffers van het wrede Pol Pot bewind als sardientjes op en naast elkaar liggen begraven. Veel van de graven zijn nog niet geopend maar van de schedels van wel opgegraven lijken is een macaber monument gemaakt. Het is een glazen toren in de vorm van een stupa met hierin honderden, misschien wel duizenden, schedels. Bizar. We lopen nog even door het museum met hierin vooral foto’s uit die tijd en stappen dan weer op de bus en laten ons afzetten bij het Koninklijke Paleis van Phnom Penh. Omdat het pas om 14:00 uur weer geopend is lopen we iets verder en om daar een lekker pizzaatje te eten. Dit blijken bij het opdienen behoorlijke pizza’s te zijn en we zijn dan ook mutje vol als we naar het Koninklijke Paleis lopen. We betalen de gevraagde $ 6,50 pp entree en lopen het terrein op. Zonder te overdrijven kan ik zeggen dat het complex het bedrag zeker waard is. Een prachtig onderhouden complex met schitterende gebouwen waarbij de Zilveren Pagode en de Troonzaal het hoogtepunt waren. Na deze positieve verrassing laten we ons door een tuktuk afzetten bij de Russische markt. Dit is weer z’n typische Aziatische markt waar je werkelijk alles kunt kopen. We kopen wat kleinigheden als souvenirtjes voor familie en vrienden en houden dan weer een tuktuk aan die ons terug brengt naar het hotel. We spreken 15 minuten later met de rest af om wat te gaan drinken. Door de gezelligheid en de enorme pizza van vanmiddag, waardoor niemand honger heeft, blijven we tot 22:00 uur op het terras zitten. Het is dezelfde tent als gisteren met bediening door een tiental meisjes van lichte zeden. Op het moment dat er (manlijke) klanten komen hebben wij (even) afgedaan maar verder hebben we niets te klagen over de bediening. Dat geldt overigens ook voor de prijzen want van € 1.00 voor een halve liter bier tijdens het Happy Hour en € 1.50 daarna kun je toch niets zeggen. Eenmaal weer op de kamer springen we beide onder de douche (het warme water doet het weer) en werken dan het reisverslag bij voordat het licht uit gaat. Morgen om 7:00 uur weer op.

Zaterdag 07 Augustus. Phnom Penh - Siem Reap.

Vandaag vertrekt onze bus om 8:00 uur. We zijn ruim voor die tijd al opgestaan en kleden ons aan en lopen naar beneden voor het ontbijt. Op het moment dat we naar boven lopen hebben de eerst hun plekje in de bus al weer “gereserveerd” (altijd dezelfde personen natuurlijk). Wij zijn niet zo gehecht aan een vaste plek dus doen het rustig aan. Het is een beste trip vandaag, we rijden van 8:00 uur tot 15:30 uur in een stuk door met alleen een kleine koffiestop om 11:20 uur en een stop van ruim een half uur om 12:15 uur voor de lunch. Tijdens de middagrit hebben nog en laatste stop (op mijn verzoek) om wat karakteristieke paalwoningen te fotograferen. Het wordt een leuke, bijzondere, en iets langere stop dan gepland omdat we bij een dorp stoppen waar normaal geen toeristen komen. De mensen zijn er erg vriendelijk en vragen ons, na het uitstappen gelijk, om op hun erf en in hun woning te komen kijken. We lopen daarna nog een stukje door het dorpje al foto's makend van het dagelijkse leven. Super. Eenmaal in de bus is het nog een goed uur naar Siem Reap. Eenmaal aangekomen bij hotel Reaksmea Chanreas krijgen we een prima, schone kamer met een mooie, schone douche. Het enige minpuntje zijn de 2 eenpersoons bedden maar dit is even later met wat schuif- en trekwerk ook opgelost. We hebben bij aankomst aan de overkant van de straat een massagesalon gezien en dat lijkt ons wel wat. Het komende uur zijn we dan ook onder de pannen. Betty een goede voetmassage en ik een full body massage die wat tegen valt doordat de dame meer aandacht heeft voor haar collega als voor mij. Volgende keer een ander adresje zoeken. Na betaald te hebben lopen we terug naar de kamer maar niet voordat we nog wat dollars hebben gepind. Om 17:00 uur zijn we weer beneden omdat we met de hele groep de zonsondergang op Angkor willen zien. Eenmaal aangekomen lijkt er van de zonsondergang niet veel te komen want tijdens het kopen van een toegangskaartje voor de komende 3 dagen (3 dagen voor $ 40= pp) barst er een tropische regenbui los. Zo snel als deze gekomen is is deze ook weer verdwenen maar het blijft behoorlijk bewolkt. We rijden toch naar de bergtempel Phnom Bakheng. De poort sluit om 17:30 uur en we komen iets te laat (5 minuten) bij de ingang aan maar mogen toch doorlopen. We lopen naar boven, lopen daar even rond en pakken toch nog een glimp van de zonsondergang mee. Dan weer naar beneden en met de bus naar het hotel waar we ons nog even opfrissen. Het is dan al na achten en iedereen is weg dus lopen we gezellig met z’n tweetjes de stad in. We zoeken een gezellig restaurantje uit waar we wat kleins eten en gezellig blijven zitten achter een wijntje c.q. biertje. We maken nog een rondje door het stadje waarbij we tientallen keren worden aangesproken voor een tochtje met de tuktuk, een massage of andere onzin in dit Costa del Sol van Cambodja. We zijn het snel zat en lopen daarom richting het hotel. Waren we hier niet georganiseerd dan hadden we gelijk de koffers gepakt maar we zijn hier maar voor één ding en dat is Angkor (Wat). Deze gaan we morgen bekijken dus de rest nemen we maar voor lief.

Zondag 08 Augustus. Vrije dag Siem Reap (Angkor Wat).

Naar boven

Vandaag een van de hoogtepunten van de reis (misschien wel het hoogtepunt) dus zijn we bijtijds op om te ontbijten. Na een prima ontbijtje om 8:00 uur de bus in voor een rondrit langs 4 sites. We hebben al besloten om er maar 3 te doen en morgen de laatste op eigen gelegenheid. Als eerste wordt koers gezet naar Ta Prohm. In deze tempel(ruïne) uit 1186 n. Chr. is als enige de verwoestende kracht van de omliggende tropische vegetatie nog goed teDe Ta Prohm tempel. zien. Reusachtige bomen lijken als magische slangen uit de muren van het prachtige complex te kruipen. Ondanks de toch, hier en daar, behoorlijk vervallen staat kun je je toch een goede indruk maken van het oorspronkelijke geheel. Op veel plekken is nog prachtig beeldhouwwerk te zien. Dat geldt ook voor onze tweede stop bij de 20 kilometer noordelijker gelegen Shiva-tempel Banteay Srei. Deze rond 967 n. Chr. gebouwde tempel is een voorbeeld van de verfijnde bouwkunst in de Angkoriaanse periode. Deze relatief kleine tempel heeft prachtige versieringen en beeldhouwwerk van zeer hoge kwaliteit. Het is bijna niet voor te stellen dat dit alles er al meer dan 1000 jaar staat. Schitterend. Dan terug naar Angkor Wat waar we eerst wat kunnen eten in een restaurant of picknicken aan de oever van de vijver. We kiezen ervoor om vanaf hier onze eigen weg te gaan en gaan samen ergens wat eten om de plannen van de middag door te nemen. De daarop volgende uren lopen we met ons overzichtelijke en uitgebreide boekje (Nelles Gids) als gids door Angkor Wat te dwalen. We lopen eerst de hele galerij rond het complex rond, genietend van de vele afbeeldingen die deze gangen sieren. Van hieruit gaan we steeds verder naar het hart van het complex om als laatste de centrale toren te beklimmen. Het is eigenlijk met geen woorden te beschrijven welke indruk deze tempel op ons maakt. Prachtig, schitterend, overweldigend. We zijn blij dat we onze eigen weg zijn gegaan want de rest is allang bij Angkor Thom als wij een tuktuk terug naar het hotel pakken. Het is 17:00 uur als wij moe maar voldaan ons op het bed laten vallen om de opgedane indrukken nog even de revue te laten passeren. Het was genoeg voor vandaag. Morgen willen we Angkor Thom rustig met z'n tweeën gaan bekijken. De komende uren worden besteed aan douchen en uitrusten. Het is na achten als we het hotel uit lopen op zoek naar een leuke eetplek. Het wordt het restaurant met de toepasselijke naam "Khmer Food Restaurant". We bestellen hier beide een Amok, een traditioneel Cambodjaans gerecht van vis of kip gestoomd in kokosmelk. Het proberen waard, zeker in dit restaurant, want het smaak ons heerlijk. Na het eten lopen we nog even over de "Nightmarket" maar kunnen geen leuke souvenirtjes vinden. We komen dan ook met lege handen om 23:00 uur het hotel weer binnen. Genoeg voor vandaag. We zetten geen wekker want we gaan er morgen een rustig dagje van maken.

Maandag 09 Augustus. Vrije dag Siem Reap.

Zoals gezegd: we kunnen lekker uitslapen vandaag. Ondanks dat staan we om 8:15 uur klaarwakker naast ons bed. Het gebruikelijke ochtendtafereel is op z'n gemakje uitgevoerd als we naar beneden lopen voor een ontbijtje. Er zijn meer mensen met hetzelfde idee want de ontbijtzaal zit nog behoorlijk vol en er volgen er na ons zelfs nog meer. Om kwart over negen lopen we naar buiten op zoek naar een tuktuk die ons naar Angkor Thom en de Bayon tempel kan brengen. Dit is totaal geen probleem want zou gauw we ons gezicht buiten laten zien worden we bestormd door 3 á 4 tuktuk rijders. Uitzoeken, onderhandelen over de prijs en weg zijn we. Eenmaal aangekomen lopen we eerst Angkor Thom in en struinen daar tot 11:30 uur rond. Mooi maar niet zo mooi als verwacht en zeker niet te vergelijken met Angkor Wat. Om 11:30 uur nemen we in een van de vele (eet)tentjes eerst wat te drinken want tot nu toe is het zonnig en knap warm en het zweet loopt in kleine riviertjes van onze hoofden tot onze enkels. Ondanks het water dat we bij ons hebben doen de drankjes ons goed en lopen we een uurtje later richting de Bayon tempel. Deze tempel, gebouwd aan het eind van de 12e eeuw, is in redelijke goede staat en valt vooral op door zijn "gezichtstorens". Vanaf alle torens kijken 3 tot 5 meter hoge gebeeldhouwde gezichten in alle vier windrichtingen. Het geheel maakt een monumentale indruk en is niet zo fijn bewerkt als veel andere tempels die we eerder gezien hebben. Desondanks is hij uniek in zijn soort en leveren de torens elke keer weer een bijzonder fotogeniek beeld op. Na een tijdje hebben we er genoeg van en zoeken "onze" tuktuk weer op die ons terug brengt naar het hotel. Na de bestuurder bedankt te hebben, en een leuke fooi te hebben toe gestopt, lopen we naar boven en leggen de dagrugzakjes op de kamer waarna we, met alleen een kleine compact camera en wat geld, gelijk doorlopen naar de stad. Het is intussen drie uur dus eerst op zoek naar iets te eten. We vinden een leuk tentje met "Khmer-food" op de kaart. Nadat we de bestelling hebben doorgegeven krijgen we even later, iets dat ons intussen niet meer verbaast, weer heerlijk te eten. Met een volle maag en het vochtniveau weer op een behoorlijk peil lopen we verder en komen daarbij langs een aantal (glazen)bakken met daarin allemaal kleine visjes waar je een soort van voetmassage kunt laten doen. Voor de  gevraagde $ 3.00 gaan we dit niet uit de weg en het komende half uur doen tientallen visjes zicht tegoed aan onze voeten. Dit is een heel apart gevoel dat in het begin een heel zwaar kriebelend gevoel geeft (een gevoel dat nauwelijks te omschrijven is) maar waar je na een tijdje wel aan gaat wennen en het een gevoel geeft van de tinteling alsof je een beetje slaap in je voeten hebt. We hebben nu de smaak goed te pakken en duiken, eenmaal de voeten weer uit het aquarium, een paar deuren verder een massagesalon binnen. Betty laat het komende uur haar voeten pedicuren en masseren en ik laat het bij alleen bij de massage. Omdat Betty hierna haar nagels nog laat lakken (beschilderen is overigens een betere omschrijving van de kunstwerkjes die ze op haar nagels aanbrengen) knoop ik er nog een hoofd- en nekmassage aan vast ook omdat ik een masseuse heb die bijzonder goed van wanten weet. Helemaal ontspannen staan we even later weer buiten en lopen dan terug naar het hotel. Snel onder de douche en dan naar Het Pianorestaurant voor het laatste (gezamenlijke) diner want de vakantie zit er al weer bijna op. Ook deze laatste keer is het eten weer prima maar niet zo super als wat we 's middags hebben gehad. Aan het eind wordt onze reisleider Bart nog een bedrag aangeboden voor zijn goede zorgen. Na eten pakken we bij een ijssalon nog een lekker dessert en lopen dan met een paar man naar een bar voor een laatste afzakkertje. Na één drankje gaan wij terug naar het hotel terwijl de rest er (nog) geen genoeg van kan krijgen. De wekker wordt om 7:00 uur gezet omdat we morgen om 8:30 uur klaar moeten staan voor vertrek van de bus die ons naar de de luchthaven van Siem Reap brengt.

Dinsdag 10 Augustus. Siem Reap - Amsterdam.

Naar boven

Zoals hij is ingesteld loopt de wekker om 7:00 uur voor de laatste keer deze vakantie af. We pakken de tassen in en doen de dagelijkse "werkzaamheden". Dan met de tassen naar beneden voor nog een klein ontbijtje omdat we in het vliegtuig wel weer genoeg voorgeschoteld zullen krijgen. Het is iets over half negen als we op weg zijn naar het vliegveld van Siem Reap. Vanaf daar vliegen we mooi op tijd naar Phnom Penh voor een tussenlanding. Ondanks het feit dat we er allemaal uit het vliegtuig moeten en de handbagage 2x wordt gecontroleerd vliegen we netjes op tijd verder en zijn we zelfs nog iets eerder in Singapore dan gepland. Dit is maar goed ook want we willen een (gratis) Singapore Citytrip doen. Deze wordt door het vliegveld en de stad georganiseerd voor mensen die 5 uur of langer op hun aansluitende vlucht moeten wachten. Maar daarvoor moeten we ons wel vóór 15:00 uur aanmelden. Na een korte sprint richting de inschrijfbalie komen we hier om 14:59 uur (echt waar) aan. Gelukkig kan de hele groep die mee wil (10 man) nog worden ingeschreven. Om 15:30 uur worden we naar de bus geleid (na een tijdelijk visum te hebben gekregen) en worden we ruim anderhalf uur door deze moderne, schone stad gereden. We zien als eerste de wijk China Town waar we er bij de Thien Hock Keng tempel de bus even uit kunnen. Hierna wordt er nog een uurtje door de binnenstad gereden waarna er weer koers gezet wordt naar de luchthaven waar de tijd van wachten aanbreekt omdat we pas om 23:45 uur aan het laatste deel van deze vakantie kunnen beginnen. Tot die tijd een beetje rondhangen, wat eten en drinken en wat televisie kijken op een van de aanwezige megaschermen. Om 22:30 uur lopen we naar de gate en kunnen daar al snel inchecken. Precies om 23:45 uur zet het vliegtuig zich in beweging richting de startbaan die we ook gelijk, zonder te hoeven wachten, op kunnen voor de start van de laatste vlucht van deze reis.

Woensdag 11 Augustus. Aankomst in Amsterdam.

De rest van de reis van de reis verloopt voorspoedig en het vliegtuig zet 50 minuten eerder als volgens het vluchtplan de bedoeling was zijn wielen op de landingsbaan van luchthaven Schiphol. Na het vliegtuig te hebben verlaten lopen we naar de bagageband waar de tassen gepakt worden en afscheid wordt genomen van de groepsgenoten. Ondanks dat we er al een dag reizen op hebben zitten zijn  we nog niet aan het eind van onze (lijdens)weg want we hebben nog een treinreis van zo'n 2 uur voor de boeg. Omdat het nog 40 minuten duurt voor de trein vertrekt drinken we eerst nog ergens een kopje koffie/thee voor we naar het perron lopen. Eenmaal ingestapt worden we in een ruk naar Hengelo gebracht waar het gelukkig droog is als we uitstappen. Voor het eerst deze reis halen we de fleecejacks uit de tassen voor het laatste stukje lopen van het station naar huis. Ondanks de hele trip die we al hebben afgelegd zijn we allebei nog behoorlijk fris en vrolijk dus gaan eerst maar opruimen en boodschappen doen. Als we hierna eenmaal weer thuis zijn kunnen we gaan genieten we van het weer thuis zijn en daarbij de hele reis nog eens rustig de revue laten passeren. Vietnam en Cambodja hebben veel overeenkomsten maar zijn op heel veel punten ook erg verschillend en daarom vonden we deze reis ook uitermate geslaagd.

Ga eventueel terug naar het reisverslag van Vietnam.

Naar boven
Wil je op de hoogte worden gebracht wanneer ik een nieuw reisverslag publiceer klik dan hier.